Hoe ga je als ondernemer om met negatieve publiciteit?

Als ondernemer probeer je er steeds alles aan te doen om je bedrijf zo goed mogelijk in het nieuws te laten komen. Zelf hoop je als ondernemer natuurlijk ook dat de mondelinge reclame die door mensen onderling verspreid wordt positief is. Maar toch kan het zijn dat iemand geen goed woord over heeft over jouw bedrijf en zich dus negatief uitlaat over de diensten of de activiteiten van jouw bedrijf. Hoe ga je hier als ondernemer mee om? Is slechte reclame ook reclame?

Negatieve reclame kan waardevol zijn

Als bedrijf probeer je steeds rekening te houden met twee zaken: eerst en vooral wil je weten hoe je je product aan de man kunt brengen en hoe je dus een bepaalde doelgroep kunt overtuigen om jou product te kopen of om gebruik te maken van de diensten die jouw bedrijf aanbiedt. Als tweede wil je ook je doelgroep op de hoogte brengen van je product of dienst.

Onderzoek heeft uitgewezen dat bedrijven vooral bezig zijn met het tweede, waardoor iedere vorm van reclame een bepaalde waarde kan hebben. Ook negatieve reclame over jouw bedrijf kan waardevol zijn, omdat mensen ook door deze reclame op de hoogte gebracht worden van jouw bedrijf.

Reageer op negatieve reclame

Als er toch negatief gereageerd wordt op jouw bedrijf, dan is het belangrijk dat je er als ondernemer mee kunt omgaan. Uiteraard hoef je je niet laten uitschelden door iemand die mistevreden is, maar het is wel belangrijk dat je steeds luistert naar de klant en op zijn of haar probleem reageert. Op die manier laat je aan alle andere (potentiƫle) klanten zien dat je er wel degelijk mee bezig bent en dat je het belangrijk vindt.

Wanneer je negatieve reacties met grof taalgebruik verwijdert op bijvoorbeeld je Facebookpagina, dan laat je best weten waarom je deze reactie verwijdert hebt. Als je dit niet doet, dan komt het verwijderen van de reactie over alsof je iets te verbergen hebt, wat dan ook weer negatief overkomt.

Bied je excuses aan

Iedereen maakt fouten, ook een bedrijf kan fouten maken. Ook de klanten van jouw bedrijf weten dat missen menselijk is, en dat een foutje wel eens kan voorkomen. Maar als bedrijf mag je niet bij de pakken blijven zitten en bied je, als het echt niet meer anders kan, je excuses aan de klant aan. Naast het aanbieden van je excuses stel je best ook een oplossing voor of bied je de ontevreden klant iets aan. Dit zorgt ervoor dat de klant zijn ontevredenheid zal verminderen en misschien wel nog positief zou kunnen reageren op het goedmaken van jouw fout.

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *